Ny brønnbåtkunnskap - biologiske risikofaktorer ved bruk av brønnbåt til transport og behandling av laks (NYBRØK)
Både transport, behandling og trenging av laks har vist seg å være en velferdsrisiko for oppdrettsfisk. Transport og behandling av levende laks i brønnbåt kan være risikofylt, men samtidig en aktivitet som havbruksnæringen er helt avhengig av.
De fleste transportene og behandlingene foregår relativt problemfritt, men med ujevne mellomrom rapporteres det om fiskevelferdsutfordringer og dødelighetshendelser. Foreløpig erfaring og kunnskap er innhentet gjennom 20–30 enkeltstående rapporter/notater som næringen har fått utført i samarbeid med herværende FoU-deltagere (hendelsesrapporter) og gjennom et innspillsmøte 9. mars 2022 med 30 deltagere fra næringen. Både hendelsesrapportene og innspillene peker på flere mulige årsaker; kvalitet på vannet som tas om bord (bl.a. organisk materiale, metaller, H2S, lagringslengde), transport/behandling av svekket fisk (helseattest, fiske-CV, fiskestørrelse/-stadium), høy fiskebiomasse/tetthet, utstyr i brønnbåten som avgir metaller (sink og kobber) eller påvirker vannet i ugunstig retning (TGP o.l.), lav eller ingen vannutskifting og gjenbruk av behandlingsvann (akkumulering av metaller, organisk materiale, nitrogenforbindelser og mikrober), transport- og behandlingslengde, mangelfulle rutiner/kontroll/overvåking (bl.a. rester av desinfisering/vask, forhøyet CO2-nivå/lav pH, høy oksygenmetning) eller en kombinasjon av disse. Flere av disse utfordringene finnes også i andre lukkede og semilukkede system, hvor gjensidig kunnskapsoverføring er viktig for å redusere biologisk risiko.
Prosjektet ser på næringsrelevante varigheter av undertrykk, vil utnytte og utvikle flere metodikker for å fange opp effekter av trykkendringer og komme med forslag til realistiske avbøtende tiltak dersom man finner det hensiktsmessig.
Relevante publikasjoner
Sluttrapport: Biologiske risikofaktorer ved bruk av brønnbåt til transport og behandling av laks (BRØK)